verbeter veilige cliëntenzorg door praktijksituaties in simulatie te oefenen en van ervaring te leren
Voor iedereen in zorg en welzijn die met meer zelfvertrouwen zijn beroep wil uitoefenen. Je wordt getraind in patiëntveiligheid waarbij het toepassen van CRM-principes (bijvoorbeeld leiderschap en effectieve communicatie) in (onvoorziene) situaties aan bod komen. Door te leren hoe je kunt handelen in onverwachtse situaties wordt weerbaarheid vergroot.
Stel je voor; Jouw client, waarvoor je tijdens de dienst zorgt, wordt ineens enorm benauwd. Hoe handel je? Wat vertel je aan je collega’s waar je aan denkt? Hoe stel je prioriteiten? Je werkt individueel en samen met een team. De SBARR, de ABCDE-methodiek, (M)EWS of andere redeneerhulpen die bij de specifieke zorg horen, worden toegepast. We werken volgens CRM-principes om de patiënt veiligheid te bevorderen.
Door het trainen van zorgsituaties in een levensechte veilige setting (scenario) maak je zichtbaar waaruit jouw zorg en die van je team bestaat. Met een team van maximaal 6 personen ga je aan de slag. Het nabespreken, de debriefing, van de situatie neemt een belangrijke rol in tijdens de scholing en wordt begeleidt door docenten die uit de beroepspraktijk komen.
Het doel van de training is:
- Patiënt veiligheid bevorderen door het werken en toepassen van CRM-principes
- Het leren toepassen van redeneerhulpen, (ABCDE-methodiek, SBARR en (M)EWS) tijdens (onverwachtse) zorgsituaties
- Bewustwording van hoe je hebt gehandeld (o.a. het tonen van leiderschap, het nemen van regie en het toepassen van klinisch redeneren)
- Samenwerken met je team om teamskills te verbeteren
- Het verbeteren van en optimaliseren van de directe patientenzorg
De training Simulatieonderwijs in de zorg is ontwikkeld en wordt uitgevoerd door team Onderwijs@Zorg van ROC van Twente.