29-01-2024
| inn'twente arjan #16

Endoor en ROC van Twente wegen plussen en minnen af om AI optimaal in te zetten

Een leven lang ontwikkelen, dat is het uitgangspunt van Endoor, onderdeel van ROC van Twente. Met een samenleving én arbeidsmarkt die steeds meer en sneller digitaliseren, is dat aan de orde van de dag, weet ook Arjan Bieleveldt (adviseur bedrijfsopleidingen Endoor). Meegaan in die veranderingen, op een weloverwogen en doordachte manier, speelt volop bij ROC van Twente. Want hoe ga je om met al die technologische ontwikkelingen, zoals AI? En hoe haal je er het optimale uit? Daarover gingen we in gesprek met Paulo Moekotte (beleidsadviseur onderwijs en kwaliteitszorg ROC) en Bas Heerink (adviseur Educatieve Technologie & ICT ROC).

 

‘Zowel beroepsmatig als persoonlijk het beste halen uit de nieuwste technologie, begint bij weten hoe het werkt en wat het voor je kan betekenen’, trapt Paulo af. ‘Alleen zo krijg je antwoord op de vraag hoe je het bewust optimaal inzet. Dat vraagt om voldoende kennis, kritisch kijken en bekwaamheid – oftewel digitale geletterdheid - om met veranderingen om te gaan. Essentieel om de toekomst vorm te geven, want technologische ontwikkelingen, zoals AI, zullen blijven. Het gaat erom dat je in staat bent om mee te veranderen.’ Bas vult aan: ‘En er niet bang voor bent. Een mooie quote vind ik ‘AI will not replace you, but someone using AI will’. Dus hebben we straks geen werk meer omdat de technologie ons inhaalt? Dat valt wel mee. Maar meegaan is wel nodig. Daarom gaan wij daar als school zijnde ook op in, om onze studenten die toekomstvisie te bieden. Want AI gaat er zijn en blijven, dus hoe leren wij de werkenden van morgen om dat op een goede manier in te zetten?’

Technologische verandering vraagt om kennis, kritisch kijken en bekwaamheid
- Paulo

Doordacht digitaliseren

‘Met het Edulab – waar ik werk – ondersteunen we alle docenten om techniek in te zetten en zo didactisch te versterken’, vertelt Bas. ‘Vanuit alle hoeken krijgen we nu steeds vaker aanvragen om iets te komen vertellen over de mogelijkheden van AI. Daarin vind ik het vooral belangrijk dat we het gesprek op gang brengen. Wat merk je zelf al van de ontwikkelingen en hoe sta je erin? Zij zijn toch degenen die in de klas staan, die het in de praktijk meemaken en kunnen gaan toepassen. De meningen zijn nog heel wisselend, docenten zijn terughoudend of willen er vol voor gaan. Maar de kunst is de middenweg: AI is niet alleen maar een bedreiging of een grote kans. Het is bepalen welke aspecten bijdragen en hoe we dat als organisatie weloverwogen gebruiken. We willen het niet hypen, maar de plussen en minnen goed afwegen. Gelukkig is er dus wel nieuwsgierigheid naar dit onderwerp, daar begint het pad naar adoptie natuurlijk mee.’

 

Paulo gaat verder: ‘zo’n adoptieproces van bijvoorbeeld AI moet je uitbalanceren, het gaat er niet alleen om wat er in het MT-torentje gebeurt, maar ook wat er op de werkvloer speelt. Misschien wel juist om dat laatste. Want technologie speelt een belangrijke rol in het bevorderen van de kwaliteit van het onderwijs. Het kan onderwijs verrijken, efficiënter en effectiever maken. De mogelijkheden van AI en bijvoorbeeld ChatGPT zijn eindeloos. Enige nuance is daarbij wel belangrijk. Want voordat je als organisatie vol op een ontwikkeling inhaakt, moet je scherp hebben wat het doel is. Technologie heeft altijd al een indrukwekkende snelheid gehad, de kunst is doordacht digitaliseren. Het is dus ook een bewuste keuze van ons om eerst te vertragen en te zorgen dat de basis klopt: weten wat het voor onze organisatie, de docent én student betekent.’

 

Stilstaan of samenwerken?

‘De grootste valkuil is het zien van technologie als enkel een hulpmiddel’, concludeert Bas. ‘Het is vaak geen core business, dus men doet het er een beetje naast. Maar overal – zowel in het onderwijs als in het bedrijfsleven – wordt digitaliseren inmiddels zo groot dat het prominenter op de agenda zou moeten staan.’ Paulo vult aan: ‘het heeft een transformatieve werking en AI is echt een partner. Net zoals een collega waarmee je spart of die taken van je overneemt. Hier zit vaak nog de crux: op een goede manier gaan samenwerken met technologie. Ermee verbinden en erop vertrouwen, zonder dat je bang bent dat het de overhand krijgt. Voor onze docenten, maar eigenlijk binnen alle beroepen, is dit een van de belangrijkste ontwikkelingen van deze tijd.’

AI moet niet gehyped worden, het is kansen en risico’s afwegen
- Bas

Arjan sluit af: ‘En dat is precies de connectie die we als ROC en Endoor hebben. Begeleiden in veranderingen voor (aanstaande) werkenden en werkzoekenden. Ze meenemen in dat adoptieproces van nieuwe technologieën, kennis delen en ze al lerende voorbereiden op de uitdagingen van morgen!’


deze nieuwsberichten vind je vast ook interessant