13-07-2021
| Installatietechniek - INN'twente 11

In 10 weken tijd de horizon verbreden

Elektromonteur Michel Peeze had zich voorgenomen om nooit meer de schoolbanken in te duiken. Hij liet zich toch overhalen door zijn werkgever en denkt nu zelfs voorzichtig aan een volgende deeltijdopleiding. ‘Je kunt niet stil blijven staan.’

 

De installatiebranche heeft het drukker dan ooit en zit te springen om extra handen. Bedrijven kloppen dan ook regelmatig aan bij Endoor | ROC van Twente voor omscholing van zijinstromers. Endoor, de ondernemende tak van het ROC, biedt verkorte programma’s die sterk praktijkgericht zijn: één dag in de week naar school, vier dagen aan het werk. Afgelopen voorjaar gingen cursussen van start voor de installatie- en elektrotechniek.

 

Allrounder worden

Een van de cursisten is Michel Peeze (35). Hij werkt al bijna vijftien jaar als elektromonteur bij Lesscher Installatietechniek in Saasveld. In die hoedanigheid is Peeze op veel fronten inzetbaar, van de renovatie van bestaande woningen tot utiliteitsbouw. Ook werd hij al ingeschakeld voor telecom-installatiewerk: het aanleggen van netwerken in bijvoorbeeld scholen. Zijn werkgever zou graag zien dat Peeze nóg meer takken van sport beheerst en legde hem op een dag de vraag voor of het omscholingstraject installatietechniek misschien iets voor hem zou zijn. Daarmee kan hij naast elektrotechniek ook eenvoudige loodgietersklussen uitvoeren.

 

‘Ik heb altijd gezegd dat ik niet meer terug naar school wilde. Na een hele dag werk ’s avonds nog leren? Nee, dat leek me niks’, zegt Peeze. ‘Maar dit was toch iets anders. Deze cursus duurt maar tien weken en die ene dag naar school is gewoon overdag. Bovendien is alles gericht op de praktijk. Ik hoef dus niet in allerlei boeken te duiken. Dus toen mijn baas daarmee kwam dacht ik: waarom niet? Ik kan zo mijn horizon verbreden. Dat is best handig als je hogerop wil. Ik wil niet de rest van mijn leven alleen maar elektromonteur blijven. Misschien is meewerkend voorman straks iets voor mij.’ 

 

Beter voor de portemonnee

Peeze heeft in zijn eerste praktijklessen al gesleuteld aan een proefopstelling van een combiketel met cv en warm/koud water. Ook moest hij een buizenstelsel op maat maken. Leuk om te doen, vindt hij, maar vooral erg nuttig om te weten hoe zoiets moet. ‘Er is bij Lesscher veel loodgieterswerk te doen. Natuurlijk hebben we installatiemonteurs, maar het kan soms praktisch zijn als dezelfde persoon de volledige klus kan uitvoeren: zowel de elektrotechniek als het installatiewerk. Mijn baas wil graag allround vakmensen. Dat is ook goed voor mijn portemonnee trouwens. Hoe breder inzetbaar je bent, hoe meer je kunt vragen ...’

 

‘Hoe breder inzetbaar je bent, hoe meer je kunt vragen’

 

De hernieuwde kennismaking met ‘school’ is Peeze prima bevallen. Sterker nog: het smaakt zelfs naar méér. ‘Ik denk erover om in de toekomst een deeltijdopleiding voor installatietechniek te volgen. Dan ga je een halve dag en een avond per week naar school. Mogelijk wil ik ooit nog een niveau 4-opleiding volgen om uitvoerder te kunnen worden. Je moet toch wat. Anders blijf je stilstaan en dat wil ik niet.’

 

Carrièreswitch

Jacqueline Mens, adviseur bedrijfsopleidingen bij Endoor | ROC van Twente, merkt dat de interesse in de verkorte her- en bijscholingstrajecten groot is. ‘De bouw heeft geen last van corona. Vaak melden zich voor vacatures mensen met een andere technische achtergrond, die niet specifiek zijn opgeleid voor de betreffende functie. Soms is het iemand die een carrièreswitch wil maken. Allemaal willen ze – net zoals Michel – wel wat leren maar niet de hele dag naar school en graag zo min mogelijk theorielessen. Het zijn echte doeners. Vandaar de verkorte periode van tien weken, waarin de basiskennis voor het vakgebied aan de orde komt. In principe staat de cursus open voor iedereen. Voorwaarde is wel dat je een werkplek hebt voor de andere vier dagen, want de kennis moet aansluiten op de praktijk. We houden de groepen bewust klein, met maximaal zeven deelnemers, zodat we een goede persoonlijke begeleiding bij de praktische opdrachten kunnen bieden.’ 

 

‘Het zijn echte doeners: ze willen zo min mogelijk theorielessen’

 

‘Voor de deelnemers kan de cursus een opstapje naar méér zijn’, zegt Mens. ‘Het inspireert sommigen om een volwaardige Beroeps Begeleidende Leerweg(BBL)-opleiding te volgen. Dat is een reguliere opleiding van twee tot vier jaar, met een programma waarin ze één dag per week naar school gaan en ook andere vakken volgen zoals Nederlands, Engels en Loopbaan & burgerschap. Het resulteert uiteindelijk in een volwaardig mbo-diploma op niveau 2, 3 of 4. Zo geven we werknemers de kans om door te groeien en helpen we werkgevers aan goede vakmensen.’

 

Dit artikel verscheen in magazine INN'twente 11.