16-01-2020
| INN'twente - Endoor

Endoor in INN'twente Magazine: Brug tussen werkgever en mbo-opleiding

Hoe zorg je dat je werknemers voldoende vaardigheden en kennis hebben om hun werk goed te blijven doen? Steeds meer bedrijven en instellingen kloppen daarvoor aan bij Endoor, de nieuwe ondernemende tak van ROC van Twente. Endoor adviseert organisaties over mogelijkheden van scholing en training en biedt flexibele opleidingen aan. Het onderwijs wordt ontwikkeld en uitgevoerd door de ervaren docenten van ROC van Twente. ‘We willen samen dé beroepsopleider in de regio zijn’, zegt directeur Eline Holten van Endoor.

 

Adviseurs van Endoor gaan naar bedrijven en instellingen toe om te vragen aan welke scholing behoefte is. ‘Waar zit een ondernemer mee? Aan welke vaardigheden en kennis ontbreekt het? Aan de hand daarvan gaan we naar één of meer colleges van ROC van Twente waar die expertise zit en maken een programma’, legt adviseur bedrijfsopleidingen Jacqueline Mens de brugfunctie van Endoor uit. Uit het rijke aanbod aan ROC-opleidingen wordt een pakket op maat gemaakt. ‘Dat kan een diplomagericht BBL-traject zijn, maar ook maatwerk met losse modules. Daarnaast zijn er nog ruim honderd cursussen en trainingen in alle mogelijke branches’, zegt de directeur. Endoor kan opleidingen aanbieden voor complete bedrijven, voor groepjes werknemers en voor individuen.

 

Flexibel

Volgens Jacqueline is het bijzondere van Endoor dat het aanbod altijd gestuurd wordt door de wens van het bedrijfsleven of de instelling. ‘Als we weten waar inhoudelijk behoefte aan is, kijken wij hoe we het onderwijs zo goed mogelijk kunnen inrichten. Welk tijdstip is gunstig, hoe frequent kunnen mensen les krijgen? Gaan de werknemers naar school of wordt het onderwijs op locatie? Elke aanvraag is anders en wij zijn zo flexibel mogelijk.’

 

Sommige werkgevers zijn al lang bezig met scholing, anderen komen er nu achter dat werknemers niet de vaardigheden of kennis hebben om bijvoorbeeld de technologische en digitale ontwikkelingen in hun vakgebied bij te benen.

 

Vergrijzing van het werknemersbestand kan een ‘trigger’ zijn om nieuwe mensen op te leiden. ‘Zo hebben we voor busmaatschappijen Arriva en Keolis mensen opgeleid tot buschauffeur, voornamelijk zij-instromers. Bij Keolis hebben de eerste vijftien nu hun diploma. Wij zorgden voor het passende onderwijs: eerst 17 dagen theorie, dan examen bij het CBR en daarna binnen het bedrijf aan de slag als aspirantbuschauffeur met nog één dag in de twee weken les in rekenen, loopbaan en burgerschap’, legt Jacqueline uit.

 

Zij ziet bijna dagelijks hoe mensen groeien van een opleiding. ‘Ze komen onzeker binnen, weten niet of ze het wel kunnen. Als je ze dan een jaar later terugziet, keurig in chauffeurspak van Keolis, zelfverzekerd, is dat prachtig.’

De leerlingen betalen zelf niets. Ze krijgen hun opleiding vaak direct op de werkvloer bij de klant van Endoor. Aan het eind van de opleiding zijn ze door deze aanpak bijna zeker van een baan. Dat geldt zeker voor de installateurs die ROC van Twente via Endoor opleidt voor OTIB, het opleidingsfonds voor de installatiebranche. ‘Zij krijgen via een kort programma de basisprincipes bijgebracht van deze branche en worden meteen gekoppeld aan be drijven die lid zijn van OTIB. Vier dagen werken, één dag naar school. Zestig procent is nu echt in deze branche aan het werk.’

 

Enorm aanbod

En er zijn veel meer bedrijven en instellingen die Endoor inschakelen voor opleidingen op maat. Van Asito en Grolsch tot MST, ZGT, Carint Reggeland, Twente Milieu, Rodepa, Pentas Moulding en Huiskes Kokkeler. ‘Wij kunnen een enorm aanbod aan opleidingen bieden, het hele scala tot en met mbo niveau 4. Van heel korte trainingen, bijvoorbeeld om onderhoud en reparatie van een robot op de werkvloer zelf te kunnen doen, tot complete BBL-trajecten voor bedrijfsgroepen. Omdat wij helemaal thuis zijn in het aanbod, kunnen we een advies op maat geven. Voor een werkgever is het veel ingewikkelder om uit het enorme aanbod een goede keuze te maken’, weet Eline. Endoor zet de komende tijd nog meer in op flexibel onderwijs. ‘Daarin bieden we losse modules aan in plaats van complete trajecten. Werkgevers kunnen precies die bouwstenen kiezen die hun werknemers nodig hebben. Veel onderwijs kunnen we ook in een digitale leeromgeving aanbieden, in co-creatie met andere ondernemers. De vraag naar zulke flexibele vormen van onderwijs zal alleen maar groeien’, aldus de directeur.

 

Individuele werknemers kunnen ook in het aanbod van Endoor kijken en een aanvraag doen bij hun werkgever. ‘Als je merkt dat je in je dagelijks werk bepaalde vaardigheden of kennis tekortkomt, of je zou willen doorgroeien naar een andere functie, kaart dit dan aan bij je werkgever’, adviseert Jacqueline.

 

Dit artikel verscheen in januari 2020 in het INN'twente magazine #08.