Sinds 2012 werken ROC van Twente en NS nauw samen om huidige en nieuwe NS medewerkers op te leiden. Dit doen we met diverse opleidingen:
-
Technisch Onderhoud / Mechatronica (niveau 2)
Bert Beldman van ROC van Twente is manager van een team dat aan drie externe organisaties verbonden is. Eén van die externe organisaties is de NS. Bert is vanaf dag één betrokken bij de ontwikkeling van de opleiding Technisch Onderhoud / Mechatronica (niveau 2). Deze opleiding wordt aangeboden aan alle nieuwe NS medewerkers die monteur willen worden om het rijdend materieel te onderhouden.
Hij vertelt: “ROC van Twente is verantwoordelijk voor de theoretische kant van de opleiding en de NS voor de praktijk. We hebben de opleiding dus echt samen ontwikkeld. De Mechatronica opleiding werd door het ROC van Twente al aangeboden, maar we hebben het overgoten met gele verf zodat het een opleiding is die compleet is afgestemd op de NS. De deelnemers sleutelen bijvoorbeeld aan onderdelen uit echte NS treinen.”
De NS en ROC van Twente gaan ‘way back’. Bert: “Ergens in 2012 was ROC van Twente bezig met de Eerder Verworven Competenties procedure (EVC). Hierbij werden medewerkers ingeschaald op basis van hun competenties en worden ze eventueel voorzien van scholing en een diploma om de competenties te verbeteren. De NS nodigde ons uit voor deze procedure. Ze waren erg onder de indruk van onze manier van lesgeven. We geven de leerling namelijk veel verantwoordelijkheid en vrijheid. Zodoende hebben zij ons benaderd om samen met hen de opleiding Mechatronica voor de NS vorm te geven.”
Technisch Onderhoud / Mechatronica opleiding van NS is gegoten in een unieke vorm
De opleiding Technisch Onderhoud / Mechatronica is erg uniek te noemen. Bert: “De opleiding is een combinatie van een bbl en een bol opleiding; een zogenaamde Gemengde Leerweg. Het eerste jaar volgen de deelnemers de opleiding volgens het BOL principe. Ze zijn dan 5 dagen in de “TechniekFabriek” voor theorie en bijbehorende praktijk. Het jaar is verdeeld in 4 blokken van 10 weken waarvan de deelnemers 8 weken voltijd naar school gaan en 2 weken stagelopen. In het tweede leerjaar, het BBL-jaar, is het andersom: 4 x 8 weken volledig werken in één van de NS-werkplaatsen en 2 weken naar school. Op die manier hoeven de docenten niet stil te zitten als de eerstejaars studenten op stage zijn, want dan geven ze namelijk les aan de tweedejaars studenten. Daarnaast is de opleiding uniek omdat deze hybride wordt aangeboden. Dit betekent dat de deelnemers mogen kiezen hoe zij de opleiding volgen: willen ze eerst de praktijk leren en daarna de theorie of andersom? Op die manier kunnen de deelnemers het leerpad kiezen wat het beste bij hen past.”
Dick Tuitert is docent van ROC van Twente en is ook vanaf dag één betrokken bij de ontwikkeling en uitvoer van de opleiding. Hij is constant bezig met het verbeteren van de lesstof. De inhoud wordt aangepast op de veranderende treinen en deelnemers. Dick: “We kijken continu of de opleiding nog voldoet aan de landelijke eisen, de deelnemers en de treinen. Wat deze opleiding zo uniek maakt is dat elke leerling zijn eigen programma heeft. Ze leren met de tijd om te gaan, zich te oriënteren, verantwoordelijkheid te dragen en te communiceren. Ze hebben alles zelf in de hand.”