De opleiding Machinist Railvervoer is altijd in beweging

De behoefte ontstond doordat er in het westen van het land twee opleidingen waren voor Machinist Railvervoer, maar hier in het oosten nog niet. Om deze opleiding aan te bieden, moet je een vergunning hebben. Deze werd in 2016 behaald door ROC van Twente waardoor de opleiding Machinist Railvervoer ook voor de regio noord en oost beschikbaar is.

 

Herman Kobes, coördinator en docent van de opleiding, vertelt: “De opleiding Machinist Railvervoer bieden we sinds 2016 aan. Het is een bol opleiding. Dat betekent dat de deelnemers afwisselend 3 weken naar school gaan en 1 week stage lopen gedurende het eerste jaar. In het tweede jaar gaan ze tot de Kerstvakantie afwisselend 3 weken naar school en 1 week stage lopen. Daarna hebben zij het theoriecertificaat behaald en gaan ze op een lange stage tot de diploma uitreiking. De deelnemers worden gekoppeld aan een mentor. In de lange stage draaien ze mee met de diensten van deze mentor en worden ze klaargestoomd voor het echte werk.

 

De klassen van de opleiding Machinist Railvervoer worden gevuld met deelnemers van verschillende vervoerders. We werken bijvoorbeeld samen met Arriva, Keolis, DB-Cargo en RFO. NS is wel de hoofdleverancier van de opleiding. De deelnemers kiezen aan het begin van de opleiding bij welke vervoerder zij willen werken. Ze gaan dan bij hen op sollicitatiegesprek en 100% van de deelnemers heeft na het behalen van het diploma een baan bij een vervoerder.”

“De opleiding Machinist Railvervoer zit zo goed in elkaar verweven dat de deelnemers na het behalen van het diploma zo aan de slag kunnen in het werkveld.”
- Marian Hafkenscheid - Projectleider mbo-opleidingen bij NS

De inhoud van de opleiding staat nooit stil. Herman: “We hebben te maken met de onderwijsinspectie en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dit betekent dat we een vergunning moeten hebben om deze opleiding aan te bieden. Elk jaar worden we geaudit waardoor je alert blijft op de inhoud. Ook verandert wet- en regelgeving elk jaar. Onze vakdocent is dan ook continu druk om dat soort veranderingen bij te houden en te verwerken in de lesstof. Daarnaast moet de deelnemer examen doen bij Stichting Veiligheid & Vakmanschap Railvervoer (VRVV). De opleiding moet dus ook voldoen aan de eisen van de VRVV.”

 

ROC van Twente heeft de Rail Academy opgezet. Hiermee hopen ze de opleidingscapaciteit te vergroten in de vervoersbranche om zo het tekort aan personeel in te perken. Herman: “Een voorbeeld waar de Rail Academy mee bezig is, is het aanbieden van de opleiding Machinist Railvervoer in een bbl vorm. Dat maakt het voor zij-instromers aantrekkelijk om zich om te laten scholen naar machinist omdat ze dan kunnen werken en leren tegelijk.”

Heb jij een soortgelijke scholingsvraag? Wij helpen je graag! Neem contact op met Jacqueline
Mail Jacqueline