02-06-2020
| Interview Patrick (docent)

Fulltime HR Business Manager en docent in het volwassenenonderwijs

Patrick houdt van mensen en vindt eigenlijk alles wel interessant. Hij praat graag en kennisoverdracht behoort tot zijn hobby’s. Zijn omgeving is dit ook opgevallen en heeft hem dan ook getipt om gastcolleges te geven om zo zijn kennis te delen. Nu, een jaar later, is ROC van Twente voornemens de geboren Almelo’er een opleiding aan te bieden om zijn diploma als docent te behalen zodat hij zijn kennis kan overdragen aan cursisten en deelnemers in het volwassenenonderwijs als vaste docent.

 

HR Business Manager overdag en docent in de avond

In 2006 heeft Patrick de opleiding Personeel & Organisatie aan de Rijkshogeschool IJsselland (Saxion) succesvol afgerond. Vanaf dat jaar is Patrick dan ook werkzaam in de uitzendbranche en draagt inmiddels al enkele jaren de titel van HR Business Manager. Hij kan het zo druk hebben als hij zelf wil, aangezien zijn vakgebied constant in ontwikkeling is. Zelf is hij erg proactief in het bezoeken van congressen om zijn kennis bij te spijkeren, maar ook in het adviseren van bedrijven die zelf geen HR Manager hebben om zo uitdagingen te signaleren.

 

Naast zijn fulltimebaan als HR Business Manager is hij parttime gastdocent. Het begon met een uitnodiging om gastcollege te geven over zijn vakgebied bij Saxion Hogeschool. Toen hij als gastdocent voor volwassenenonderwijs bij ROC van Twente werd ingeschakeld, merkte hij dat het doceren op het mbo en hbo aan volwassenen het beste bij hem past. Zo is hij betrokken geraakt bij de ontwikkeling van de Masterclasses voor arbeidsrecht en is hij gastdocent voor de cursussen Basiskennis Loonadministratie en Medewerker Personeelszaken.

Ook als ik er geen geld voor had gekregen, zou ik gastdocent zijn in mijn vrije tijd. Ik vind dit gewoon mooi om te doen!

De praktische invulling van zijn lessen past goed bij het mbo-volwassenenonderwijs

De manier waarop Patrick lesgeeft past erg goed bij het mbo-onderwijs: praktisch en ondersteunend met veel voorbeelden. Patrick: “De deelnemers van de cursus zijn volwassen en hebben allemaal werk- en levenservaring. Die ervaring hoop ik uit hen te krijgen zodat ze die delen met de rest van de deelnemers, om zo van elkaar te leren. In mijn lessen probeer ik iedereen te betrekken en te activeren voor een interactieve les. Ik houd zelf niet van dat theoretische en ben meer praktisch ingesteld. Ik vind dat de docent een meerwaarde moet hebben ten opzichte van het boek. Alleen maar blokken om de lesstof erin te krijgen heeft geen zin. Met praktische voorbeelden en ervaringen van anderen blijft het veel beter hangen. Daarom past het lesgeven in het volwassenenonderwijs op het mbo goed bij mijn manier van lesgeven.” 

Als ik deze baan niet had gehad, was ik fulltime docent geworden.

Patrick is een voorbeeld van een Leven Lang Ontwikkelen

Patricks vakgebied blijft continu veranderen, dus hij is genoodzaakt om te blijven bijscholen. Maar dat doet hij niet alleen omdat het moet. De bonus die hij laatst heeft gekregen van zijn werkgever, heeft hij ingezet om een cursus Bedrijfskunde voor HR te volgen. Deze heeft hij onlangs succesvol afgerond. Patrick: “Ik wil niet stilstaan en ik vind onderwijs leuk. Vroeger was ik dat ene jongetje in de klas dat het leuk vond om naar school te gaan. Zelf heb ik geen ambitie om verticaal te groeien, maar juist horizontaal. Hogerop naar de functie van directeur is niks voor mij, ik wil juist mijn kennis verbreden en meer te weten komen over andere vakgebieden.”

 

“Je bent nooit te oud om te leren. Het ergste wat je kan overkomen als je aan een cursus begint, is dat je het moeilijk vindt. Mijn moeder zei altijd: “Wie niet sterk is, moet slim zijn”. Kennis maakt je sterker en interessanter. Hoe langer jij interessant bent, hoe beter dat is voor je positie op de arbeidsmarkt, maar ook in je privéleven. Ik kan dan ook iedereen aanraden om een cursus of opleiding te volgen wanneer je ouder bent, zolang je maar intrinsieke motivatie hebt om het te volgen”, aldus Patrick.

 

Het zal je niet verbazen dat hij bereid is om een didactische lerarenopleiding te volgen die ROC van Twente hem aanbiedt om een gediplomeerd docent te worden. “En als dat is afgerond, ga ik misschien wel weer een andere cursus volgen die mij interesseert”.